1402/10/13 4995
کیسهٔ هوا یک وسیلهٔ ایمنی مدرن در برخی از خودروهاست که در زمان تصادف خودرو پر از باد شده و به شکل بالش بین سرنشین و بدنه خودرو در نقش حفاظی نرم قرار میگیرد
نقش ایربگ و کمربند ایمنی در تصادف خودرو
اختراع ایربگ، یا همان کیسهٔ هوا برای اولین بار در سال 1951 ثبت گردید و دو سال بعد، توسط مهندسین Walter Linderer از آلمان و John Hetrick از آمریکا منتشر شد. اولین ایربگ نیز در سال 1970 به جهت بالا بردن سطح ایمنی سرنشینان بر روی خودروها نصب گردید. امروزه سطح ایربگ به حدی بالا رفته است که یک خودروی ایمن از نظر ایربگ باید برای سرنشینان جلو، زانوی راننده، جانبی، سقف و حتی کیسه هوای خارجی برای حفاظت از عابران نیز تدارک دیده شده باشد.
در صورت تصادف از جلو، خودرو با کاهش سرعت یا توقف سرعت شدید مواجه میشود، بدن سرنشینان نیز در جهت حرکت خودرو با شتاب زیاد پرتاب میشود، عقب نگهداشتن اولیه بدن از نیم تنه بالا به عهدهٔ سیستمهای ایمنی اولیه مانند کمربند ایمنی پیش کِشنده است، اما دیگر قسمتهای بدن، از جمله سر، دستها و پاها هنوز هم با شدت، رو به جلو حرکت میکنند، عملکرد کیسه هوا به طوری است که در زمان تشخیص تصادف، با توزیع سریع فشار هوا در کیسه ای فشردهشده، منبسط میشود و جلوی برخورد بدن انسان با قطعات سخت کابین، مانند داشبورد و فرمان را میگیرد و تا حد زیادی میزان خطر صدمه را کاهش میدهد.
عملکرد ایربگ در تست تصادف
نحوه کارکرد و اجزا کیسه هوا (Air Bag)
برای مثال، ما از یک فورد EcoSport، اجزاء و مکانیزم ایربگ را برایتان توضیح میدهیم.
فورد EcoSport شش ایربگ دارد، دو سنسور در کنار دربها، در پایین ستون B نصب شده است، کمربند ایمنی هوشمند و سیستم تشخیص سوئیچ، سنسور شدت ضربه، سیستم جمعبندی ابزار و ادوات (شامل نمایش اطلاعات ایربگ بر روی سیستم)، و ماژول کنترل پیشگیری از برخورد (RCM).
شماتیک کلی یکی از مدل های کارکرد ایربگ ، اجزاء کلی سیستم در ایربگ ها معمولاً یکسان هستند.
RCM شامل الگوریتمهای از پیش تعریف شده است که شدت حادثه را پیشبینی میکند و پس از آن تصمیم میگیرد که ایربگ چگونه و با چه شدتی باز شود. این سیستم به سوئیچها و شتاب سنجهای نصب شده در بدنهٔ خودرو متصل است که از طریق کنترل شبکه (CAN) و گذرگاههای کنترلی با استفاده از سیگنالهای مخصوصی بهعنوان ورودی به الگوریتمها در کامپیوتر مرکزی دستور میدهد و پس از آن عمل باز شدن را در کسری از ثانیه انجام میدهد.
هنگامی که یک تصادف شناسایی شود، سیگنال تشخیص ضربه، توسط RCM به سایر واحدهای کنترلی فرستاده میشود که روشن شدن چراغهای خطر، باز کردن دربهای خودرو، غیرفعال کردن سیستم سوخترسانی و یا قطع جریان باتری و حتی ارسال تماس اضطراری در صورت اتصال به اینترنت نیز در پی آن حادثه انجام خواهد شد.
شماتیک نحوه عملکرد ایربگ راننده
ایربگ، یک کیسهٔ پلیمری نازک است که به صورت تاخورده و فشرده شده در محفظهٔ مخصوصی نگهداری میشود؛ در لایه های این کیسه از پودر نشاستهٔ ذرت و نوعی گچ فرانسوی به نام پودر تالک سفید رنگ به منظور روان کنندهٔ و جلوگیری از چسبندگی لایه های کیسه هوا استفاده میشود. در نمونههای اولیهٔ ایربگ از هوای فشرده استفاده میشد که پس از مدت اندکی، مشخص شد که فرآیند انبساط و باز شدن کیسه، بیش از حد طولانی است و در اکثر حوادث کاربردی ندارد.
در طرحهای بعدی، توسط یک واکنش شیمیایی موفق شدند فشار و سرعت باز شدن را بسیار بهبود ببخشند. واکنش سدیم آزید (NaN3)، نیترات پتاسیم (KNO3) و دیاکسید سیلیکون (SiO2) که برای تولید گاز نیتروژن، در سوخت جامد توسط یک چاشنی عمل میکند و در صدم ثانیه آنها را به صورت کامل باز و منبسط میکند؛ دستیابی به این واکنش شیمیایی، انقلابی در ایمنی ایربگ ها به پا کرد، بهطوری که کل زمان این فرآیند، از آغاز تصادف تا باز شدن کامل ایربگ ها را تنها در 0.04 ثانیه ممکن کرد. این واکنش بهقدری سرعت فرآیند انبساط را افزایش داده است که چشم انسان بهطور طبیعی قادر به دیدن صحنهٔ باز شدن نخواهد بود، چراکه سرعت پلک زدن انسان بین 0.1 تا 0.3 ثانیه است. از طرفی دیگر، هرچه سرعت برخورد به سرعت فرآیند انبساط ایربگ ها نزدیکتر باشد احتمال خطر بسیار بالا میرود پس مسلماً هرچه سرعت خودرو بیشتر باشد خطر آسیبدیدگی فرد بیشتر است، چرا که در سرعتهای بالا عمل باز شدن ایربگ ها، دیرتر از زمانی است که فرد با داشبورد برخورد میکند.
ایربگ دارای منفذهای کوچکی است که پس از باز شدن، سریعاً از حالت انبساط درآمده و به سرنشینان اجازهٔ خروج زود هنگام از خودرو را میدهند. لذا در حال حاضر مهندسین در تلاش هستند، ترکیبات جایگزینی برای واکنش شیمیایی فعلی ارائه دهند که همان عملکرد ولی با خطر مواد سمی کمتر را داشته باشد.خودرو و قسمت محفظه چرخها قرار گرفتهاند و بهوسیله سیم به واحد کنترل مرکزی ارتباط دارند. در هنگام اصابت ضربهٔ شدیداز زمان ساخت اولین وسایل نقلیه موتوری مثل خودرو، تجهیزات امنیتی متفاوتی توسط کارخانجات برای آنها ساخته شده و تا به امروز ادامه داشته؛ مثل کمربند ایمنی و ایربگ (AirBag). با گذشت چندین دهه ساختار کمربند ایمنی تفاوت چندانی نکرده اما ایربگ روز به روز پیشرفته تر و دقیق تر شده است.
من میخواهم توضیح بدم که ایربگ چیست و چطور کار میکنه؟ و توضیحاتی در مورد جدیدترین تکنولوژی ایربگ بدم.توضیح کلی کار ایربگ ساده است؛ در داخل ماشین یک سیستم تشخیص وجود دارد که زمانی که شما تصادف میکنید یا ضربه ای به نقاط حساس ماشین میخوره متوجه بروز تصادف میشه و این موضوع را به سیستم ایربگ اطلاع میده و یک واکنش شیمیایی داخل ایربگ بوجود میاد. طی این واکنش در زمان خیلی کوتاهی مقدار زیادی گاز داخل کیسه هوا یا همون ایربگ تولید میشه و باعث میشه کیسه باد بشه و دور بدن سرنشین ماشین را بگیره تا سرش به جایی برخورد نکنه. بعد از اون هم به سرعت بادش را خالی میکنه. همه این اتفاقات در زمان بسیار کوتاه و با سرعت بالا اتفاق میفته.
مدت زمان زیادی از نسل اول ایربگها گذشته. اون زمان برای پر کردن کیسه هوا از مخزن هوای فشرده داخل ماشین استفاده میشد. اما در حال حاضر همه چیز توسط اتفاقات الکتریکی و شیمیایی انجام میشه. هرچند که هنوز در ماشینها مخزن هوای فشرده وجود دارد که برای نوع خاصی از تصادفات استفاده میشوند.انواع مدلهای کیسه هوا
اولین مدل ایربگ، برای راننده ماشین ساخته شد. اکثر ما تصویری که از ایربگ داریم همین مدل است. در تصادفاتی که از رو به رو اتفاق می افتاد کیسه هوایی که در داخل فرمان جاساز شده بود باز میشد تا مانعِ خوردن سر راننده به فرمان بشه. این اختراع در آن زمان باعث کاهش 30 درصدی فوت راننده در تصادفات بود.
اما کارخانجات ماشین سازی کارشان را در اینجا متوقف نکردند. در حال حاضر اکثر خودروها دارای کیسه های هوا در جلو و ستون کناری برای سرنشینان هستند. علاوه بر این انواع دیگری کیسه هوا در بقیه ماشین ها وجود دارد ایربگ سر
ایربگ در کمربند ایمنی
ایربگ بین صندلیها
ایربگ برای سرنشین عقب
ایربگ برای زانو ها
البته کار در اینجا برای شرکتهای مختلف تمام نشده. به عنوان مثال شرکت ولوو با تعبیه کیسه هوا در زیر کاپوت تلاش کرده سر عابرین پیادهای که در حوادث با ماشینهایش تصادف میکنند را از خطر نجات
گروه مهندسین تکنوتست در رابطه با عیب یابی _دیاگ _پیکربندی تعویض ایربگ ها تست سیم کشی و سوکت ها تعمیر انواع فلت و ساعتی و همچنین تعمیرو خام کردن یونیت ایربگ درخدمت شما مشتریان گرامی میباشد
آدرس : میدان هروی بلوار گلزار خیابان نادر زندی غربی پلاک 217