جزئیات مقاله

 1402/10/25       5387     

حسگر اکسیژن که سنسور لامبدا نیز نامیده میشود در صنعت به عنوان یک قطعه الکترونیکی شناخته می‌شود و میزان اکسیژن موجود در گاز خروجی از منیفولد دود را اندازه‌گیری می‌کند. سنسور اکسیژن که یکی از اصلی‌ترین حسگرهای خودرو است، در ورودی مسیر اگزوز قرار دارد و وظیفه آن اندازه‌گیری میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی از خودرو یا در واقع موتور است. اکسیژن موجود در این گازها، در واقع میزان اکسیژن سوخته نشده در فرآیند احتراق را نشان می‌دهد. بنابراین، بالا بودن میزان اکسیژن به معنای احتراق ناقص و درصد نامناسب مخلوط سوخت و هوا است. به این ترتیب که در صورت گزارش وجود بیش از حد اکسیژن در گازهای خروجی از موتور، غلظت مخلوط بالا و مصرف سوخت بیش از حد مطلوب است. سنسور اکسیژن گزارش‌های خود را به صورت سیگنال‌های ولتاژی و تغییر ولتاز ۰/۱ تا ۰/۸ ولت برای ECU ارسال می کند و ایسیو میزان سوخت را با توجه به اطلاعات سنسور اکسیژن تنظیم می کند. ایسیو تنظیمات لازم را در سیستم سوخت رسانی با تغییر زمان پاشش انژکتورها، پیاده می‌کند. به این ترتیب که در صورت غلیظ بودن سوخت، زمان پاشش را کوتاه می کند و در صورت رقیق بودن آن این زمان را افزایش می‌دهد. به این ترتیب می‌توان وظایف سنسور اکسیژن را به شرح زیر بیان کرد: – تاثیر در کاهش مصرف سوخت – تاثیر در کاهش سطح آلایندگی خودرو – تاثیر در بهبود احتراق و افزایش راندمان موتور رایج ترین نوع سنسور اکسیژن از جنس زیرکونیوم است اما نوعی دیگر وجود دار که از جنس تیتانیوم می باشد در سنسور اکسیژن تیتانیومی از سرامیک خاصی استفاده شده و سیگنال متفاوتی نسبت به سنسور اکسیژن زیرکونیومی تولید می کند. سیگنال ولتاژ تولید شده با تغییرات نسبت سوخت و هوا دچار تغییر می شود. هنگامی که نسبت سوخت و هوا غنی باشد ، مقاومت سنسور دچار افت شده و به کمتر از 1000 اهم می رسد و در زمان رقیق شدن نسبت سوخت و هوا رو به افزایش می نهد و به بیش از 20000 اهم خواهد رسید. این کار سبب ایجاد یک نسبت سوخت و هوای استوکیومتریک یا ایده ال می شود. ECU موتور ، ولتاژ تغذیهء سنسور را تامین می کند (بسته به عملکرد، 1 یا 5 ولت ) و سپس تغییرات به وجود آمده در ولتاژ برگشتی از سنسور را که به سبب تغییرات مقاومت سنسور ایجاد شده ،را درک میکند خودروهای امروزی دارای ۲ سنسور اکسیژن می باشند و وظیفه سنسور اکسیژن دوم که بعد از کاتالیست بسته می شود .بهره دهی یا راندمان کاتالیست را نشان می دهد. برای آشنای بیشتر با سنسور اکسیژن و تشخیص و عیب یابی آن از روی پارامتر دیاگ می توانید در دوره سیستم کنترل و مدیریت موتور مکانیک من ثبت نام فرمایید.
تلفن تماس :09120722567 نکته قابل توجه این می باشد که هر ایسیویی با سنسور با مشخصات خاص کالیبره شده است بصورتی که یک سنسور مثلاسنسور اکسیژنی که در ایسیو BOSCH خیلی خوب عمل می‌کند چه بسا در ایسیو J34عملکرد مناسبی نداشته باشد. که گروه مهندسین تکنو تست نسبت به شناسایی سنسورها در مجموعه اقدام نموده است برای تهیه سنسور اکسیژن برای ایسیو های مختلف می‌توانید از لوازم یدکی دادرس یا نمایندگی های سطح کشور تکنو تست اقدام فرمایید تلفن تماس: 09020722567
سنسور اکسیژن چیست؟


اولین نفری باشید که راجع به این مقاله نظر میدهید.
برای نظر دهی در صورتی که عضو سایت هستید از بخش ورود با سیستم وارد شوید و در غیر اینصورت از بخش ثبت نام نسبت به ثبت نام اقدام نمایید.