ریمپ:در خودروها برای مدیریت و کنترل موتور از قطعه الکترونیکی بنام ECU بهره برداری می شود.هر ایسیودارای برنامه نرم افزاری می باشد که نوسط شرکت سازنده کد نویسی شده است.
برنامه ایسیو ازناحیه های مختلفی مانند بوت کالیبراسیون و ایپرام و ... تشکیل شده است. قسمت کالیبراسیون که وظیفه اصلی آن کنترل و مدیریت موتور می باشد دارای جدول های مختافی می باشد که با توجه به اطلاعات ورودی سنسورها استراتژی متفاوتی را برای تنظیم خودرو در نظر می گیرد.,و مشخص کننده راهبرد سیستم از طریق عملگرا ها می باشد. این جداول را در اصطلاح نقشه یا MAP می گویند .حال اگر ما نسبت به بازنویسی یا تغیرات برای هدف خاص مثل افزایش شتاب و توان و رفع کپ دریچه گاز و کاهش مصزف و ... در این جداول بپردازیم میگویند ریمپ REMAP انجام شده است.
چیست و چرا خودروهای موجود در ایران به ریمپ نیاز دارند؟ این روزها تمام وسایل به سمت هوشمند شدن و استفاده از کامپیوتر و نرم افزار پیش می روند و طبیعتا کامپیوتر خودرو یا همان ECU نیز از این قاعده مستثنی نیست و به وسیله نرم افزار و برنامه نویسی کنترل می شود. به برنامه اصلی کنترل کامپیوتر خودرو اصطلاحا (MAP) گفته میشود که در واقع نقشه راهنمای تصمیم گیری و کنترل موتور خودرو براساس شرایط مختلف است و بنابراین برنامه ریزی مجدد و اصطلاح این برنامه اصلی نیز به نام (REMAP) شهرت یافته است که یکی از روش های مهم تیونینگ خودرو در راستای دست یابی به قابلیت های حرکتی بهتر و بهبود راندمان خودرو است. به زبان ساده تر اصلاح برنامه یا نرم افزار کامپیوتر خودرو (ECU) ، را ریمپ می گویند. استراتژی متفاوت برنامه نویسی ECU براساس اهداف متفاوت برای بسیاری از افراد این سوال مطرح میشود که تفاوت برنامههای مختلف کنترل کامپیوتر خودرو چیست و اساسا با توجه به دانش بالای مهندسان حاضر در شرکتهای خودروسازی چه نیازی به تغییرات نرم افزای و اصلاح برنامه کامیپوتر خودرو وجود دارد؟ پاسخ در این مورد بسیار ساده است. حداقل در شرایط صنعت خودروسازی کشورمان٬ برنامه نویسی کامپیوتر خودرو عمدتا با هدف رعایت استانداردهای یورو ۴ و یورو ۵ و حتی یورو ۶ انجام میشود که متاسفانه انطباق چندانی با تکنولوژی قدیمی موتور خودروهای موجود در کشور و کیفیت سوخت عرضه شده در پمپ بنزین ها ندارد. ماحصل این عدم تطبیق نیز وارد شدن فشار مضاعف و غیر ضروری بر پیشرانه و کاهش عملکرد از نظر تولید توان و گشتاور و واکنش به پدال گاز است که تفاوت خود را در رانندگی به وضوح نشان میدهد. بنابراین در چنین شرایط اگر فردی مسلط به دانش فنی موتور٬نسبت به اصلاح نرم افزاری و ریمپ ECU اقدام نماید٬ امکان دست یابی به عملکرد بهتر پیشرانه و افزایش لذت رانندگی وجود دارد. در چنین صورتی ممکن است آلایندگی خودرو نسبت به حالت فابریک افزایش یابد اما در عوض به لطف تطابق با کیفیت سوخت و تکنولوژی های خودرو٬ به عمر مفید پیشرانه افزوده شده و حتی در مواردی از مصرف سوخت نیز کاسته خواهد شد. تفاوت ریمپ مسابقه ای و شهری چیست؟ خودروسازان به طور کلی استراتژی برنامه ریزی یی سی یو را براساس تطبیق با استانداردهای آلایندگی و شرایط ایده آل (از نظر کیفیت سوخت٬ ارتفاع از سطح دریا و نوع رانندگی در شهرهای کم ترافیک) انجام می دهند. اما متاسفانه این شرایط ایده آل به شکل قابل توجهی از شرایط رانندگی در شهرهای کوهستانی و پرترافیک کشورمان فاصله دارد. به خصوص که بنزین معمولی موجود در جایگاه های سوخت نیز از نظر عدد اکتان در حد و اندازه بنزین استاندارد تعریف شده نیست. بنابراین با کمی اغماض میتوان گفت که برنامه فابریک خودروهای تولید داخل به خصوص در انواع یورو ۴ و یورو ۵ نه مناسب استفاده شهری است و نه برای رانندگی پر سرعت و اصطلاحا مسابقهای کارساز است. با این حساب میتوان در صورت وجود سوخت مناسب و اکتان بالا و نیاز راننده برای شرکت در مسابقات٬ برنامه ECU را به شکلی تنظم کرد که امکان دست یابی به حداکثر توان و گشتاور وجود داشته باشد٬ در چنین شرایطی حتی بالا بردن دور موتور بیشتر از حد تعریف شده (ورود به محدوده RED LINE) نیز قابل توجیه خواهد بود. با این حال مهندسان کاراکال تیونینگ عمدتا نیازهای شهری رانندگان را مد نظر قرار میدهند و با توجه به کیفیت سوخت معمولی و تکنولوژی پیشرانههای موجود٬ برنامه ECU را با هدف دست یابی به حداکثر لذت رانندگی با در نظر گرفتن افزایش عمر مفید پیشرانه و کاهش مصرف سوخت تنظیم می نمایند. مواردی که طبیعتا در خصوص خودروهای مسابقه ای رعایت نمیشود و خدمات رسانی به خودروهای مسابقهای نیز در دستور کار شرکت کاراکال تیونینگ قرار ندارد. موارد قابل اصلاح در ریمپ خودروهای شهری موجود در ایران سازگاری با سوخت بی کیفیت این مورد شامل خودروهای مدرن توربو و خودروهای فاقد توربو می شود که معمولا در استفاده از بنزین معمولی با پدیده مخرب ناک (شنیده شدن صدای قاشق و چنگال) مواجهاند. رفع تاخیر پدال گاز تاخیر پدال گاز در تمامی خودروهای مدرن کم و بیش وجود دارد و عمدتا دلیل آن نیز رعایت استاندارد آلایندگی مربوط به ذرات NOX است که باعث قابل توجه کاهش لذت رانندگی و بروز مشکلاتی در شرایط پر ترافیک می شود اما این مورد نیز با ریمپ تا حدی زیادی قابل رفع است. ریمپ دریچه گاز برقی نمایی از دریچه گاز برقی که امروزه در خودروها رواج دارد کاهش دمای آب (کاهش خطر سوختن واشر سرسیلندر) افزایش دمای کارکرد موتور معمولا در راستای افزایش راندمان حرارتی و کاهش تولید گازهای نسوخته توسط مهندسان اعمال می شود اما در آب و هوای گرم و خشک ایران و با توجه به آلیاژ ضعیف پیشرانهها و جنس ضعیف واشر سیلندر میتواند به سوختن واشر سرسیلندر و تحمیل هزینه های هنگفت به مالکین منجر شود٬ این مورد نیز خوشبختانه از طریق ریمپ در بسیاری از خودروهای قابل رفع است که به افزایش عمر مفید پیشرانه منجر میشود. ریمپ دمای آب بالارفتن بیش از حد دمای آب در خودروهایی ایرانی (پشت آمپر خودرو دنا قبل از ریمپ که در اثر رانندگی پرشتاب آمپر بیش از حد بالا رفته) بهبود شتاب و کش بالارفتن بیش از حد دمای آب در خودروهایی ایرانی (پشت آمپر خودرو دنا قبل از ریمپ که در اثر رانندگی پرشتاب آمپر بیش از حد بالا رفته) بهبود شتاب و کشش و رفع محدودیت سرعت در برخی از خودروها با توجه به محدودیت های زیاد در نظر گرفته شده برای آلایندگی٬ موتور علیرغم پتانسیل خود نمیتواند حداکثر عملکرد را اراپه دهد. شاهد این مدعا افت محسوس عملکرد خودروهای مجهز به پیشرانه ۱.۶ لیتری تی یو ۵ در نسخه های جدید نسبت به مدل های اولیه فرانسوی است. با این حال از طریق ریمپمیتوان بسیاری از این محدودیتها را رفع کرد که به بهبود شتاب و کشش و حتی رفع محدودیت سرعت منجر میشود. در مواردی حتی امکان کاهش مصرف سوخت نیز وجود دارد. چرا که به خصوص در مورد خودروهای توربو٬ شاهد پاشش سوخت بیش از حد در راستای خنک کاری محفظه احتراق هستیم که این مورد نیز پس از تغییرات نرم افزاری قابل اصطلاح است. ست آپ موتور با قطعات افتر مارکت به کمک ریمپ خیلی از مالکین برای افزایش راندمان موتور خودروی خود اقدام به نصب قطعات افترمارکت نظیر میل سوپاپ ، کیت مکش ، هدرز یا پیستون افتر مارکت می کنند.، باید بدانید کامپیوتر یا ایسیو خودرو با این قطعات هماهنگ نبوده و نتیجه نهایی فقط هنگامی قابل استحصال است که با ریمپ و تنظیم نسبت سوخت به هوا، قطعات جدید با ایسیو کالیبره شوند. برای مثال با نصب هدرز و حذف کاتالیزور، در تمام خودروهای با استاندارد آلایندگی یورو4 به بالا، ایسیو از نبود کاتالیزور مطلع شده و خطای فرسودگی کاتالیست با کد P0420 را اعلام کرده و چراغ چک را روشن می کند. گفتنی است، یکی از مهمترین مزیت های ریمپ، حذف خطاهای این چنینی می باشد.