شمع
شمع ها وظیفه تولید قوس الکتریکی (جرقه) ما بین الکترود های شمع را به منظور محترق نمودن مخلوط سوخت و هوا را در محفظه احتراق بر عهده دارند.
برای اشتعال سوخت و هوای داخل محفظه احتراق نیاز به ولتاژ در محدوده 20000 تا 25000 ولت می باشد. ولتاژ باطری در محدوده 12 ولت می باشد .کویل وظیفه بالا بردن ولتاژ را برعهده دارد . حال برای رساندن ولتاژ تولیدی به محفظه احتراق با توجه به نوع کویل نیاز به وایر یا بوت می باشد. ولتاژ تولیدی کویل بو سیله وایز یا بوت به شمع می رسد و ایجاد جرقه توسط شمع صورت می پذیرد در این مقاله قصد داریم اطلاعات ضروری مورد نیاز در رابطه با شمع را توصیح دهیم.
شمع ها یک رسانا با عایق سرامیکی می باشند که به منظور انتقال ولتاژ بالا به محفظه احتراق مورد استفاده قرار می گیرند. شمع ها شامل یک الکترود مرکزی و یک یا چند الکترود بدنه می باشند. فاصله بین دو الکترود را در اصطلاح گپ نامیده می شود و جرقه در بین این فاصله ایجاد می شود. نوع جرقه تولیدی شمع توسط ترکیب بندی الکترودها مشخص می شود وجنس و شکل و فاصله الکتروها نقش تعین کننده ای در میزان و کیفیت جرقه تولیدی دارد.
فرسودگی شمع ها
در حین کارکرد موتور الکترود شمع ها به علت قرار گرفتن در معرض مستقیم گازهای پر حرارت در محفظه احتراق موتور دچار فرسایش تدریجی می شود .و فاصله بین الکتروها (گپ) نیز افزایش می یابد. عمر شمع ها نیز با توجه به آلیاژ مورد استفاده و شکل و فاصله الکترودها و میزان سلامت و تنظیم بودن موتورمتفاوت می باشد .بنابراین مراجعه برای تنظیم گپ در شمع های که قابلیت فیلر گیری دارند در فاصله زمانی 10000 کیلومتر در کاهش مصرف و کارکرد موتور نقش بسزایی ایفا میکند و همچنین باعث بالا رفتن عمر کویل خودرو خواهد شد.
شمع ها باید دارای قابلیت های زیر باشند.
1-تولید جرقه مناسب در شرایط سرد هوایی و حالت سرد موتور
2-دارای عملکرد ثابت و دائمی و بدون نقص در تولید جرقه
3-در شرایط سخت و بار موتور بالا داغ نکند و بتواند وظیفه محوله را انجام دهد
برای اطمینان ازدست یابی به موارد بالا و بازدهی کاری مناسب موتور باید طراحی های ویژه ای جهت ساخت شمع ها مد نظر قرار بگیرد
مهمترین پارامتر در طراحی شمع ها محدوده گرمایی شمع و ارزش حرارتی آن می باشد.
محمدوه گرمایی مناسب باعث کارکرد شمع در شرایط ایده آل خواهد شد سرد بودن یا گرمای بیش از حد شمع هر دو موجب پیش آمدن مشکلاتی درکارکرد موتور و در نهایت آسیب دیدنن موتور خواهد شد
شمع ها بایستی در بر آوردن نمودن نیازمندیهای الکتریکی – مکانیکی – شیمیایی – گرمایی پاسخگو باشند
در بحث نیازمندی الکتریکی شمهع ها بایستی قادر به تحمل ولتاژ در حدود 30000 ولت بدون تداخل در قسمت عایق خود باشند
شمع باید در پاسخگویی در فشار وتنش مکانیکی احظه احتراق ایستادگی مناسبی داشته باشد
چون پلاتین های شمهع در محفظه احتراق قرار دارد در برابر واکنش های شیمیایی که در حرارت بالا صورت می پذیرد باید مقاومت مناسبی داشته باشد و بقایای دود و کربن و سایز عناصر شیمیایی بر کارایی شمع تاثیر نگذارد
تناسب گرمایی شمع جزء مهمترین مولفه های یک شمع می باشدبطوریکه در حین کارکرد موتور شمع ها بایستی قادر به جذب حرارت ایجاد شده توسط گازهای احتراقی و همچنین تحمل مخلوط سرد سوخت و هوای در همان زمان باشد به همین دلیل است که عایق شمع قابلیت تحمل پذیری بسیار بالا در مقابل شوکهای حرارتی را داشته باشد
شمع ها باید قابلیت انتقال گرما به سرسیلندر را با بالاترین بازدهی را داشته باشند. همچنین قسمت بالای شمع بایستی حتی الامکان سرد نگهداشته شود.
اجزای اصلی تشکیل دهنده شمع عبارتند از
1- مهره ترمینال
2- عایق
3- پوسته
4- واشر نشیمنگاه
5- الکترودها
اولین نفری باشید که راجع به این مقاله نظر میدهید.
برای نظر دهی در صورتی که عضو سایت هستید از بخش
ورود
با سیستم وارد شوید و در غیر اینصورت از بخش
ثبت نام
نسبت به ثبت نام اقدام نمایید.