در این مقاله قصد داریم نحوه تشخیص بانک ۱ و ۲ در موتورهای خورجینی آشنا شویم
بانک (Bank) در موتور خودرو چیست؟
یکی از مشکلات عمده تعمیرکاران عزیز در مبحث تعمیرات مواجه شدن با اصطلاح بانک ۱ و ۲ میباشد که موجب سردرگمی آنان میشود
در موتورهای خطی (Inline): اگر موتور خطی فقط یک ردیف سیلندر داشته باشد (مثل موتورهای 4 سیلندر خطی)، معمولاً فقط یک “بانک” وجود دارد.
اما در موتورهای چند سیلندر (به خصوص V شکل ) اصطلاح “بانک” به یک ردیف از سیلندرها اشاره دارد. به عبارت دیگر ما دارای دو بانک ۱ و ۲ هستیم
موتورهای V شکل: در موتورهای V شکل (مثل V6 و V8)، دو ردیف سیلندر وجود دارد که با زاویهای نسبت به هم قرار گرفتهاند. هر ردیف یک “بانک” محسوب میشود.
چرا تشخیص بانک 1 و 2 مهم است؟
بسیاری از سنسورها و اجزای موتور (مثل سنسورهای اکسیژن، انژکتورها، کویلهای احتراق) برای هر بانک به صورت جداگانه وجود دارند. هنگام تشخیص و رفع عیب، دانستن اینکه کدام سنسور یا قطعه مربوط به کدام بانک است، بسیار مهم است.
نحوه تشخیص بانک 1 و 2:
روش تشخیص بانک 1 و 2 به نوع موتور و سازنده آن بستگی دارد، اما چند قاعده کلی وجود دارد:
بانک 1 همیشه حاوی سیلندر شماره 1 است: این یک قانون تقریباً جهانی است.
تعیین سیلندر شماره 1: موقعیت سیلندر شماره 1 هم بسته به سازنده متفاوت است، اما معمولاً اگر طوری جلو موتور بایستیم که قسمت قاب تایم یا فولی میل لنگ یا همان تسمه تایم/زنجیر تایم ( پولی سر میل لنگ) در روبرو ما قرار بگیرد
سیلندرهای سمت چپ مربوط به بانک ۱ بوده و همچنین سیلندرهای فرد بز روی بانک یک قرار دارند مثل سیلندر ۱ ۳ ۵ که سیلندر یک از سمت تایم می باشد و همچنین سیلندرهای طرف سمت راست مربوط به بانک ۲ بوده و ازسمت تسمه تایم مربوط به سیلندرهای زوج ۲و ۴ و ۶ میباشند
پس بنابراین موتورهای V شکل: بعد از تعیین سیلندر شماره 1 (و در نتیجه بانک 1)، بانک دیگر به طور خودکار بانک 2 خواهد بود.
روشهای دیگر برای تشخیص:
برچسب یا نقشه موتور: بسیاری از سازندگان، برچسب یا نقشه سادهای را روی موتور یا در دفترچه راهنما ارائه میدهند که محل قرارگیری سیلندرها و بانکها را نشان میدهد.
دیاگرام سیمکشی: اگر مشکل مربوط به سیمکشی یا سنسورها باشد، دیاگرام سیمکشی میتواند محل قرارگیری سنسورها و اینکه به کدام بانک متصل هستند را نشان دهد.
نرمافزار دیاگ: برخی از نرمافزارهای دیاگ (OBD-II) میتوانند اطلاعاتی در مورد بانکها و سنسورهای مربوطه ارائه دهند.
نکته مهم:
همیشه قبل از انجام هر گونه تعمیر یا تعویض قطعه، دفترچه راهنمای تعمیرات خودروی خود را بررسی کنید. این دفترچه دقیقترین اطلاعات مربوط به موتور خاص شما را ارائه میدهد.
بحث دیگر شناخت سنسور اکسیژن ۱ و ۲ می باشد
معمولا سنسور اکسیژن بالایی را سنسور اکسیژن ۱ و سنسور اکسیژن پایینی رو سنسور اکسیژن ۲ می نامند
برای داشتن اطلاعات دقیقترمیتوانید ، با داشتن اطلاعات دقیق نوع موتور خودرو (مثلاً V6، V8) و مدل/سال خودرو نسبت به استخراج از کتاب های راهنمای شرکت سازپده اقدام نمود.را ذکر کنید.
اولین نفری باشید که راجع به این مقاله نظر میدهید.
برای نظر دهی در صورتی که عضو سایت هستید از بخش
ورود
با سیستم وارد شوید و در غیر اینصورت از بخش
ثبت نام
نسبت به ثبت نام اقدام نمایید.