1402/10/24 11862
وایدبند دستگاهی است که نسبت لحظه ای سوخت به هوا (AFR) را بصورت نسبت جرمی نشان می دهد و دارای قابلیت نمایش نسبت سوخت و هوا در بازه مناسبی می باشد
نشان دادن نسبت سوخت به هوا از چند جهت حائزاهمیت می باشد:
1- تنظیم دقیق نسبت به هوا در دورها و حالت های مختلف کاری موتور (حالت درجا ، نیم بار ، تمام بار)
2- فهمیدن نشتی احتمالی سوخت در سیستم های سوخت رسانی بخصوص در ایسیوهای استندالون و
3- فهمیدن نشتی هوا در سیستم ورودی هوا رسانی ( منیفولد هوا) و همچنین قسمت خروجی دود (منیفولد دود ) مخصوصا در ایسیوهای استندالون
4_- تاثیر بسزای تنظیم AFR در گرفتن توان و گشتاور ایده آل و مناسب از خودرو
5- کاهش مصرف سوخت در خودروهای لوازمی (بخصوص هدرز و میل سوپاپ افترمارکت)
دستگاه وایدبند از چه ساخته شده است؟
دستگاه وایدبند در حقیقت متشکل از یک عدد سنسنور اکسیژن از نوع وایدبند می باشد که در منیفولد یا اگزوز خودرو بسته می شود و اطلاعات آن توسط دسته سیم به نمایشگر می رسد و با آنالیز ولتاژ و جریان ارسالی نسبت دقیق سوخت به هوا در نمایشگر نمایش داده می شود
تقسیم بندی و تعریف سنسورهای اکسیژن؟
1_ سنسور های اکسیژن نروبند(دو مقداری)
نسبت استوکیومتریک (نسبت اختلاط سوخت و هوا بصورت جرمی ) در خودروهای بنزینی 14/7 به 1 می باشد
سنسور اکسیژن نوع نرو بند با ولتاژ کاری صفر تا یک می باشد که نسبت اختلاط سوخت به هوای معادل 14 تا 15 حس و به صورت سیگنال ولتاژی به ایسیو گزارش می نماید. که ولتاژ زیر0.5 نشان دهنده سوخت رقیق در سیستم و ولتاژ بالای 0.5 نشان دهنده سوخت غلیظ یا غنی در سیستم می باشد
سنسور اکسیژن نروبند معمولا دارای 4 سیم می باشد که دو سیم برای گرمکن سنسور اکسیژن و دو سیم دیگر سیگنال رفت و برگشتی آن می باش
(مهمترین تاثیر سنسور اکسیژن کاهش آلایندگی می باشد که با حفظ کردن AFR درمحدوده عدد 14.7 حاصل می گردد.)
برای کسب اطلاعات بیشتر در باره سنسور اکسیژن نروبند بر روی عکس زیر کلیک فرمایید.
2_ سنسور اکسین وایدبند(خطی)
سنسور اکسیژن نوع وایند بند توانایی اندازه گیری گستره بیشتری از نسبت اختلاط سوخت وهوا AFR را دارد بصورتی که این سنسور قابلیت حس کردن نسبت سوخت به هوای در محدوده 8 تا 20 به 1 را میسر می سازد
بنابراین با توجه به گستردگی در نشان دادن نسبت سوخت به هوا AFR میتواند کاربرد و نقش بهتری در مدیریت و کنترل موتور ایفا نماید در مبحث ریمپ خودرو نیز با توجه به بازه نشان داده شده توسط وایدبند می توان حالت های مختلف کاری موتور از قبیل دور آرام ، شتاب و بار موتور های مختلف را تست کرده و نسبت به تنظیم نسبت سوخت و هوا AFR دقیق اقدام نمود که نتیجه آن مصرف بهینه خودرو و همچنین افزایش گشتاو و توان استخراجی از موتور خواهد بود.
آیا سنسور اکسیژن وایدبند در خودروها هم استفاده می شود؟
امروزه استفاده از سنسور اکسیژن نروبند بیشتر مرسوم می باشد وعلت آن بخاطر این می باشد که قیمت پایین تری نسبت به واید بند داشته و همچنین حفظ کردن AFR در محدوده 14.7 اهمیت بیشتری داشته و اکثر خودروها تا دور موتور 3500 با نسبت سوخت به هوای 14.7 به 1 کالیبره می شوند.
در ایران ، خودروی دنا و سمند EF7 اتمسفر ، سورن توربو ، دنا توربو با ایسیو بوش 7.4.9 ME و خودروی مزدا 3 از سنسور اکسیژن وایدبند استفاده کرده اند. استفاده از سنسور اکسیژن وایدبند کالیبراسیون و استراتژی یک ایسیو را قوی تر می کند. بنابراین کارایی ایسوهای با اکسیژن از نوع واید بند می تواند بازدهی بالاتری داشته باشد که در توان و گشتاور خروجی دارای بازدهی بالاتر می باشند در ضمن این نوع ایسیوها می تواند در کاهش آلایندگی تاثیر بسزایی داشته باشد.
در تنظیم خودروهای دارای لوازم مانند هدرز و منیفولد و دریچه گاز و میل سوپاپ های آفتر مارکت و همچنین نصب توربو و.. نقش واید بند بیشتر نمود پیدا می کند بصورتی که برایند مصرف سوخت و شتاب و توان خروجی برنامه ریمپ شده با واید بند با برنامه تنظیمی بدون وایدبند در این خودروها در بعصی مواقع از 10% نیز بالاتر بوده است.به قول یکی از دوستان ریمپ بدون واید بند مثل راه رفتن با چشمان بسته است.
انواع برندهای وایدبند؟
برند های مختلفی در حوزه واید بند وجود دارد که از برندهای مثل AEM و Innovate می توان نام برد که هر کدام نیز در کدها و سری های مختلف وجود دارند
ریمپ در مجموعه دادرس تیونینگ (dadrastuning) با واید بند انجام می پذیرد
دادرس تیونینگ آدرس سایت www.dadrastuning.com
تلفن تماس ۰۹۱۹۰۲۱۰۴۶۴- ۰۹۲۱۰۷۲۲۵۶۷ با مدیدیت مهدی دادرس
فروش واید بند AEM در فروشگاه تکنو تست ۰۹۰۲۰۷۲۲۵۶۷ احمد دادرس
آموزش نحوه ریمپ با وایدبند
آموزش تست AFR با وایدبند
آموزش کالیبره وایدبند در آکادمی مکانیک من
www.mymechanik.ir 09200722567